Friday, August 21, 2009

Muhammad Syahid


Setiap kali datang Ramadhan
aku mesti teringatkan masa mula2 mengajar anak bujang aku yang sorang ni berpuasa
masa tu umur dia baru 5 tahun
sebab cik abg mie dan aku memang akan ajar anak2 berpuasa sejak umur derang 5 tahun lagi
kalau kakak wani ngan deq nur dulu kurang sikit masalahnya
tapi masa si muhammad ni..ada aje...kisahnya...
ingat lagi...masa tu hari ahad...
memang le tak sekolah..kitaorg anak beranak
tengah lepak2 tengok tv...rilek sambil baring2
pas tu tetiba tengok en muhammad bangun g dapur...
masa tu dah syak sesuatu cuit2 cik abg mie sambil tunjuk ke dapur
pas tu cik abg mie kata tak apa...biarkan...
aku pun diamlah...
lama le jugak...baru dia ke depan...
aku tanya dia wat apa?...dia jawab...takde apa-apa...
ye ke takde apa2..aku tanya lagi
ya lah...dia kata....ha...abang minum air ek...(memang aku panggil dia abg)..tak ada lah..dia kata..
aku dah mula nak marah..tapi aku kontrol je...
abis tu yang hitam2 gigi tu kenapa?..aku tanya lagi...tu makan biskut oreo wina kan? aku kata
ahah..abis tu abg lapoo...dia jawab dengan perlahan..
alahai muhammad..kalau cakap lapo sekalipun..bukannya ibu tak bagi buka...apalah
yang buat ibu marah bukan sebab abg nak buka tapi abg tipu ibu...itu aje..ibu tak suka!
wha..ka..ka...kelaka ada..nama pun budak2...5 tahun pulak tu...
tapi aku bersyukur sebab anak2 faham sebab apa aku ajar derang puasa seawal 5 tahun
sebab bila masuk 6 tahun je..derang dah mula berpuasa penuh...alhamdulillah...
dan yang penting bila aku tanya sebab apa kita berpuasa ?
mesti derang jawab....
"kerana Allah"...
Alhamdulillah....sejuk perasaan aku...skrg anak2 aku takde lagi tinggal puasa...puas hati aku...
semoga anak2 aku menjadi anak-anak soleh dan solehah! Amin.

2 comments:

  1. Amin...pndai Aja mndidik ank2 kan sekecil 5 thn dh blaja berpuasa..bgusssnya..
    Mdah2an mereke mnjadi ank yg soleh dan solehah..
    Selamat berpuasa tuk Aja sekeluarga jga yea..

    Re:Tmpt Aja kt mana area mna yea..

    ReplyDelete
  2. Alhamdulillah..insyaallah...

    semoga doa dimakbulkan.

    ....tmpt aja kat pasir gudang..hotel selesa...
    hehehe

    ReplyDelete